fornamn.efternamn@vvatten.se
Pappersbruksallén 1 A, 702 15 Örebro
Box 33 510, 701 35, Örebro
Patrik Schelin
Vd
Johan Skyman
Projektchef
Lisa Ahlström
Biträdande projektchef
Anders Tell
Teknisk chef
Lars Ferbe
Senior advisor
Tove Engqvist
Kommunikationsansvarig
Denis Dosic
Ekonomiansvarig
Bettan Bergström
Upphandlingsansvarig
Mathias Engvall
Projektledare sjöledningar/intag
Johan Pilbacka
Projektledare bergtunnel
Anna Grönholm
Bitr. projektledare bergtunnel
Rolf Schrötter
Projektledare vattenverk
Albin Månsson
Projektledare Miljö
Jennie Brobakken
Projektkoordinator
Amanda Hedström
Datasamordnare
Jenny Tiberg
Kontors- och ekonomiadministratör
I Vätternvattens tekniska lösning ingår byggnation av en cirka 36 km lång bergtunnel med en normalsektion motsvarande en area av cirka 25 m² (drygt 4 meter bred och knappt 6 meter hög).
Tunneln kommer att byggas från Vättern och norrut till ett nybyggt vattenverk i Hallsbergs kommun. Därifrån leder sedan markförlagda ledningar vattnet vidare till delägarkommunerna.
Vättern ligger lite mer än 50 höjdmeter över Närkeslätten och höjdskillnaden innebär att vattnet kan transporteras till vattenverk och delägarkommuner med självfall. Det här är en stor miljövinst. Pumpning av vatten till och från vattenverk är nämligen mycket energikrävande i dagsläget.
Tunnelsträckningen har planerats utifrån flera olika aspekter där hänsyn tagits till dels geologiska aspekter, dels hydrogeologiska förhållanden såsom större grundvattenförekomster, koncentration av bergborrade brunnar och förekomst av sprickzoner i berggrunden.
Vidare behövs en tillräcklig bergtäckning ovanför tunneln, och med planerad linje och profil förläggs tunneln på ett djup av mellan cirka 30 och 145 meter under markytan.
Storleken på tunnelarean planeras bland annat utifrån val av teknik för tunneldrivning, arbetsmiljö och ventilation.
Området längs den planerade tunnelsträckningen utgörs i huvudsak av skogsmark bitvis genomskuren av sänkor och dalgångar där även mindre vattendrag och enstaka våtmarker förekommer.
Den bebyggelse som passeras består mestadels av lantgårdar samt enskilda bostadshus. Planerad tunnelsträckning passerar inte i omedelbar närhet till någon tätort eller mer samlad bebyggelse.
Tunneln kommer även att passera under sjön Tisaren.
Tunneldrivning kommer att utföras genom så kallad "borra och spräng-metod".
Med denna drivningsmetod sker berguttaget genom att borrade hål laddas med sprängämne som vid detonation fragmenterar berget. Borrningen utförs med hjälp av ett ortdrivningsaggregat som är utrustat med en eller flera bergborrar. Efter sprängning av salvan lastas denna ut. Därefter utförs bergskrotning och vid behov också bergsäkringsarbeten och förinjektering. Därefter upprepas proceduren för nästa salva.
Vid byggnation kan berget behöva förstärkas för att inte block ska rasa ner. Detta görs genom att bultar borras in i berget för att stabilisera det. Vid sämre bergkvalitet kan även sprutbetong användas för att säkra berget.
Naturliga sprickor i berget kan vara vattenförande. För att minska inflöde av vatten i tunneln kan tätning genom så kallad injektering behövas. Vid injektering trycks cementblandning ut i sprickor under tryck. Då tätas sprickorna och vatteninströmningen minskar.
Tunneldrivningen kommer att genomföras på flera platser parallellt längs tunnelsträckningen. Vid varje plats anläggs en arbetstunnel, varifrån man bygger sig nedåt till huvudtunnelns läge. Via arbetstunnlarna kan man föra ut de bergmassor som uppstår vid tunneldrivningen. I dagsläget planeras för sex arbetstunnlar utmed tunnelsträckningen.
Vid varje arbetstunnelläge planeras för ett etableringsområde med masshantering och där bortledning av länsvatten omhändertas. Området kommer även rymma servicebyggnader, utrymmen för personal och övriga behov av infrastruktur för tunnelbyggnad.
Sedan snart 10 år tillbaka har fältundersökningar, i form av fältkarteringar, kärnborrningar och seismiska undersökningar, genomförts längs planerad tunnelsträckning. Detta för att få ökad kunskap om markförhållanden och bergkvalitet längs planerad tunnelsträckning.
Undersökningarna har bland annat gett svar på vilken sammansättning och kvalitet berget har, samt var det förekommer sprickzoner. Undersökningarna utgör underlag för mer detaljerat arbete med tekniska lösningar, utformning och byggnation av tunneln.
Parallellt med fältundersökningarna har även en kontinuerlig mätning av grundvattennivåer längs tunnelsträckningen genomförts.
Projektering sker i flera steg och under sommaren 2023 avslutas förprojekteringen.
Innan detaljprojektering kan påbörjas kommer förberedande arbeten, såsom kompletterande fältundersökningar och utredningar, att göras.
Anläggande av bergtunneln kräver beviljat tillstånd från Mark- och miljödomstolen. Läs mer om arbetet med tillståndsansökan här
Vätternvattens projektledare för delprojekt bergtunnel heter Johan Pilbacka. Kontakta Johan om du har några frågor.